Abschlussarbeiten

Artistic Development of Young Opera Singers. Thoughts on the Term and Discussion on the Process

Kolokitha, Dr. Olga | 2012

Erstbetreuer/in: Prof. Dr. Tasos Zembylas
Zusammenfassung

Vorliegende Dissertation stellt eine Untersuchung der Bedeutung und Relevanz des Begriffs Artistic Development aus einer kulturpolitischen und kulturmanageriellen Perspektive dar. Der thematische Fokus liegt auf der Oper. Die zentralen Fragen, die in der Dissertation beantwortet werden, lauten: Was wird unter "Artistic Development" genau verstanden? Und wie versuchen Opernhäuser im Rahmen ihrer Young Artist’s Programme "Artistic Development", also die künstlerische und berufliche Entwicklung von jungen Opernsänger/-innen, konkret zu fördern?
Die Dissertation ist empirisch angelegt. Sie beschreibt einzelne Young Artist’s Programme sowie die Umsetzung des jeweiligen Konzeptes von Artistic Development im Sinne der postgradualen Ausbildung und Berufsentwicklung von Opernsängern/-innen. Weiter untersucht sie, ob Young Artist’s Programme das Resultat einer besonderen Förderpolitik für junge Künstler sind, oder ob sie primär konkreten, ökonomischen und personalpolitischen Interessen der Opernhäuser dienen.
Während der Untersuchung wurde folgender Gegensatz offensichtlich, nämlich zwischen Ausbildungsorganisationen mit vorgegebenen, formal strukturierten Curricula und anderen Organisationen, die individualisierte und flexible Ausbildungsangeboten anbieten. Die meisten InterviewpartnerInnen neigen dazu, Artistic Development tendenziell eher mit dem letzteren Typus von Angeboten zu verbinden. Ein möglicher Grund dafür ist, dass bei diesen eine substantiell größere Wahlfreiheit hinsichtlich Angebot und Training besteht.

SCHLAGWORTE
Künstlerische Entwicklung, OpernsängerInnen, Opernstudios, Förderprogramme, Opernhäuser
Abstract

This PhD, written in English, is a research on the term artistic development from a cultural policy and management perspective. It is an attempt to fill the gaps in both theory and practice by examining the term in the context of performing arts and opera in particular. The main questions it answers are what artistic development is perceived to be and how it is exercised by opera organizations with regards to their Young Artist’s Programmes. In the empirical part of the research, the dissertation describes how the Young Artist’s Programmes work and discusses the use of artistic development with regards to opera singer’s professional training and development. It answers whether they exist as a result of specific policies for young artists or to serve practical needs of the opera houses, an important issue being that of the exploitation of the young artists in the name of professional experience. Two dichotomies are obvious throughout the research and in some points actually overlap: that of government regulated against non-government regulated institutions and that of education against performing opportunities. What is mostly interesting is that artistic development seems to be associated with and practiced in non-government regulated institutions rather than in the government-regulated ones, a possible reason being that of freedom of choices by the former in terms of offer of training. The content of this dissertation can contribute and have an impact and practical use in various areas such as for example in the Universities, in training and development and in the artistic profession in general.

Keywords
Artistic development, opera singers, Young Artist Programmes, opera houses